M-am gandit destul de mult la asta. De ce oamenii nu isi trateaza finantele familiei asa cum le trateaza companiile pe ale lor? Hai sa vedem daca exista similitudini:
In familie, adultii presteaza servicii pentru care o alta firma ii plateste. La societatile comerciale de servicii se intampla acelasi lucru. Si familia si firma au cheltuieli legate de functionare (utilitati, credite, etc.). Seamana, nu-i asa?

Si atunci de unde aceasta diferenta majora? Firma la sfarsitul anului creaza un buget pentru anul ce urmeaza. Are niste tinte de venituri si cheltuieli rezultand un profit pentru actionari. Familia, la sfarsitul anului nu numai ca nu are nici un buget, dar in buna traditie a romanilor consuma si tot ce a strans peste an. “ Ca sa fie masa bogata de Craciun si Revelion!”

Deci daca vreti sa faceti o schimbare, poate ca ar trebui sa va ganditi cum sa va administrati mai bine veniturile. Hai sa vedem niste cifre. Intr-o viata de munca de 40 de ani, un adult care ia un salariu mediu de 500 EUR pe luna, va castiga 240.000 EUR. Daca salariul creste la 1000 de EUR pe luna atunci suma creste la aproape jumatate de milion de EUR. Oare nu merita banii acestia sa fie mai bine gospodariti?

Inceputul este acelasi totdeauna: bugetul.

Astazi o sa ne ocupam de bugetul de venituri si cheltuieli. Am mai scris pe scurt despre el aici:

https://independentafinanciara.ro/blog/?p=77

Hai sa vedem ce categorii de venituri avem in buget:

1. Venituri din Salarii
2. Venituri din investitii (dobanzi din depozite, dividende din actiuni, etc)
3. Alte venituri (vanzare de obiecte din casa, masini, case, alocatii copii, etc)

Acum sa trecem la cheltuieli:

1. Cheltuieli cu utilitatile (apa, gaze, intretinere, telefon, cablu, internet, etc)
2. Cheltuieli cu mancarea – aci puteti sa le separati in doua: cheltuieli cu mancarea acasa si mancarea in oras
3. Cheltuieli legate de casa (mobila noua, reparatii, obiecta care sunt utilizate doar in casa, etc)
4. Cheltuieli legate de masina: rata (daca este in leasing sau credit), benzina, intretinere, parcare
5. Cheltuieli legate de credite ( rate, sume de rambursat la carduri, comisioane)
6. Cheltuieli legate de copii (gradinita, scoala, haine, medicamente, doctor, vaccinuri, carti, etc). Eventual, pentru precizie puteti sa separati cheltuielile legate de educatie atunci cand acestea devin substantiale. La fel si cele legate de sanatate.
7. Haine – o categorie importanta pentru ca nu te poti duce imbracat oricum la birou. Aici intra si pantofii.
8. Sanatate – cheltuieli cu medicamentele si doctorii
9. Divertisment ( cinema, reviste, jocuri, inchirieri filme, etc)
10. Ingrijire personala (cosmetice, parfumuri, tratamente cosmetice, curatatul hainelor, etc)
11. Vacante si calatorii
12. Impozite
13. Asigurari ( viata, sanatate, casa, masina, etc.)

Daca va mai trebuie si alte categorii pueti sa le creati. Ca si sfat, pastrati categoriile la un minim pentru ca, din experienta, cu cat aveti mai multe cu atat va fi mai greu sa mentineti bugetul.

Diferenta pozitiva dintre venituri si cheltuieli este o suma de bani pe care puteti sa-i acumulati sau investiti. Daca rezultatul este negativ inseamna ca in luna respectiva ati cheltuit mai mult decat ati castigat. De unde ati cheltuit? Cel mai probabil din limite sau din veniturile suplimentare – daca acestea exista.

Va mai aduceti aminte de bunica si plicurile in care isi punea banii pentru diversele categorii de cheltuieli? Fara sa stie, ea urma un buget al familiei la nivel rudimentar. Dar nu intarzia nicioadata cu platile. Acest buget face cam acelasi lucru dar va permite sa-l tineti intr-un excel. Daca nu aveti excel sau pc puteti sa creati un caiet in care de mana sa introduceti veniturile si cheltuielile. Este alegerea dumenavoastra. In curand o sa pun un excel care sa ilustreze ce am scris.

Pana atunci va urez succes la crearea bugetului de familie. Incercati sa vedeti doua trei luni cam ce cheltuieli aveti. Dupa aceea o sa puteti intelege de ce la sfarsitul lunii nu mai aveti bani in conturi si o sa puteti crea un plan. Dar despre planificarea bugetului o sa scriu intr-un alt post.


    1 Response to "Familia ca o societate comercială – bugetul!"

    • Daniel B

      Bogdan, consideri ca in Romania asigurarile de viata/bunuri justifica alocarea unui procent consistent din bugetul lunar al unei familii cu venituri totale intre 8 si 12 mii RON pe luna? Daca da, cam care ar fi acest procent.

Leave a Reply