Pe 20 ianuarie 2013, in judetul Cluj, s-a prabusit un avion avand sapte persoane la bord. Pilotul Adrian Iovan si studenta Aura Ion au murit. Desi aveau coordonatele GPS din Google maps, autoritatile s-au balbait timp de cinci ore in incercarea de a gasi aeronava prabusita si pana la urma aceasta a fost gasita de cativa localnici. Ministrul de Interne Radu Stroe apare la TV si cu nesimtire spune ca isi ”reproseaza doar ca tragedia s-a petrecut pe mandatul meu”. Dupa doua zile de tacere apare si Victor Ponta la TV si cu un ton sec ii demite pe sectretarul de stat Chiper, directorul general Romatsa si pe directorul de operatiuni si cere in CSAT demiterea directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale. Stiri dureroase dar vechi deja cand cititi acest articol.

O coincidenta stranie si tragica face ca aceasta situatie sa se fi repetat aproape identic acum 21 de ani, in aceasi zi dar la 1400 de kilometri vest de Cluj. In Franta, pe 20 ianurie 1992 se prabusea pe muntele Saint-Odile, langa Strasbourg un Airbus 320 cu 90 de pasageri la bord si sase membri de echipaj. In urma impactului au supravietuit 14 oameni dar din cauza lentorii cu care au actionat autoritatile franceze, 6 au decedat ulterior, dintre acestea doua persoane in drum spre spital. Epava avionului, in jurul careia se aflau supravietutorii, a fost descoperita de cativa localnici si un jurnalist de la Dernieres Nouvelles d’Alsace in cu totul alta parte decat cautau autoritatile. Din momentul prabusirii si pana la prima evacuare au trecut 7 ore pretioase. Opinia publica franceza a fost indignata si ca si la noi a cerut explicatii. Dupa cateva zile de balbaiala autoritatile franceze au raspuns:

–          primul argument pentru a explica lentoarea cu care au actionat autoritatile  a fost nefunctionarea balizei de urgenta din avion. Aceasta ar fi trebuit sa emita un semnat de alarma care sa poata fi triangulat. Pana la urma aceasta baliza a si devenit tapul ispasitor pentru autoritati. Dar asta se intampla acum 21 de ani cand nu existau GPS si Google maps!

–          al doilea vinovat a fost vremea. Era noapte si ningea si din aer elicopterele ridicate de jandarmerie nu au putut identifica locul accidentului. In zilele care au urmat accidentului, oficialitatile franceze au exacerbat ninsoarea slaba transformand-o intr-o furtuna de zapada care a impiedicat gasirea supravietuitorilor.

–          al treilea factor a fost geografia. Avionul s-a prabusit pe munte si drumurile erau impracticabile, noroiul si zapada impiedicand o reactie rapida.

Ca sa imbunanatateasca viteza de actiune, Ministrii francezi de Interne si Sanatate din acea perioada au semnat o circulara prin care cereau o mai buna comunicare intre diversele servicii de salvare aflate in subordinea celor doua ministere.

Nu-I asa ca va suna familiar? Am asistat la discutii interminabile legate de baliza avionului care ba a functionat, ba nu, am aflat ca vremea a impiedicat elicopterele sa zboare si ca zapada de mai multi metri ingreuneaza cercetarile. Nu-i asa ca nesimtirea politicienilor este universala? Revenind la accidentul de la noi, sa nu uitam ca in 21 de ani tehnologia a avansat. Acum avem internet si GPS, telefoane mobile si Google Maps. Ce pacat ca nu avem si oameni in structurile guvernamentale care sa stie sa le si foloseasca. Cum este posibil sa ai coordonate Google Maps si sa nu ai curiozitatea sa le bagi in aplicatia de Google Maps de pe smart-phone-ul ministerial pe care pana acum nu ai jucat decat Angry Birds si nu ai facut decat sa aranjezi diverse chestii personale, ma intelegi?

Victor Ponta a spus la televizor ca avem acte normative si planuri care reglementeaza interventia autoritatilor in acest tip de situatie si care evident nu au functionat. Daca aceste acte normative au fost intocmite ca toate legile din aceasta tara, din pacate, oamenii aceia din avion nu au avut de la inceput nici o sansa.  Pentru ca aici totul este facut cu adresa, ca sa se mai cumpere cate ceva la suprapret de la firmele apropiate guvernantilor, ca sa iasa in fata anumite persoane sau ca sa sa ascunda anumite slabiciuni, manevre, suste, etc.

Le recomand cu dedicatie celor care au in grija salvarea romanilor in situatii de urgenta sa citeasca cartea “Noaptea minciunilor” de Francois Guthleben si Jean-Pierre Stucki. Si ca sa preintampin vreo achizitie guvernamentala la suprapret, puteti sa o decarcati gratuit de aici – http://www.guthleben.com/la-nuit-du-mensonge.pdf – si sa rugati vreo domnisoara de la Guvern care cunoaste limba lui Balzac s-o traduca in romana. Poate istoria nu s-o mai repeta.


Leave a Reply